Hoe spelen supermarkten vandaag in op de ecologische uitdagingen?

|Zoom

In België is de consument zich steeds bewuster van zijn ecologische voetafdruk, en dat is uiteraard goed nieuws! Het algemene consumptiegedrag is veranderd. De supermarkten passen zich dan ook voortdurend aan om aan de vraag van hun klanten te voldoen. Zo zijn de plastic zakjes verdwenen en het aantal producten in bulk neemt toe. In bepaalde winkels kunnen de klanten zelfs hun eigen potjes (laten) vullen! In de rekken zien we steeds meer bio- en streekproducten. Ook de vegetarische/vegan afdeling blijft maar groeien.

Supermarkten blijven zich inzetten tegen voedselverspilling, eveneens online dankzij hun samenwerking met initiatieven zoals Too Good To Go. Als distributeurs zijn ze zich ervan bewust welke belangrijke rol ze spelen voor de bescherming van onze planeet. Daarom zetten we vandaag enkele acties van supermarkten in de kijker!

‘Act for Food’ voor een gezond, lekker en verantwoord eetpatroon

Act for Food is een wereldwijd programma van Carrefour. Het stelt concrete acties voor om elke dag beter en verantwoord te eten, en dit voor een betaalbare prijs.

Laten we hun actie 11 en 14 eens onder de loep nemen: ‘minder verpakkingen’ en ‘100 % van onze verpakkingen recycleerbaar maken’.  Wat betekent dit concreet? Carrefour kiest voor kartonnen verpakkingen voor zijn vleesproducten, fruit, groenten, aardappelen, soep, koffie, thee, diepvrieskruiden enz. Bye bye, plastic! Welkom, karton!

Ze hebben ook alle ‘single-use’ plastic artikelen vervangen door duurzame alternatieven! Gedaan met rietjes, wattenstaafjes, drinkbekers, bestek en borden in plastic. Bij Carrefour vind je enkel nog de ecologisch verantwoorde tegenhangers.

Tot slot engageert Carrefour zich voor ‘lokaal eten’: 100 % van de eieren, 95 % van het vlees en 75 % van de fijne vleeswaren van het merk Carrefour zijn Belgisch. Leve onze lokale boeren!

Een stadsmoestuin op het dak van de Delhaize!

Ook de Delhaize winkels hebben zich aangepast met het oog op het milieu. Zonnepanelen, koelkasten met deuren, papieren of stoffen zakken, seizoensfruit en -groenten in de kijker, bioproducten en zo veel meer!

Leuk detail: ze hebben zelfs een stadsmoestuin op het dak van de Delhaize Boondael in Elsene! In de winkel liggen verse en lokale producten recht van hun eigen moestuin. Bovendien organiseren ze diverse workshops over duurzame moestuinen en geven ze talrijke tips om je eigen moestuin te starten en te onderhouden. Ja, wij zijn fan van dergelijke initiatieven!

Delhaize heeft ook pictogrammen op al zijn producten aangebracht, zodat je perfect weet hoe je elke verpakking kunt recycleren. Het pictogram vertelt namelijk in welke vuilniszak je de verpakking mag werpen.

Delhaize breidt ook voortdurend zijn gamma ecologische producten uit. Deze producten hebben het Europese Ecolabel, een bewijs dat het product ecologische ingrediënten bevat en met respect voor de natuur gemaakt is. Hetzelfde geldt voor hun gamma Fairtrade-producten. Dit logo garandeert dat het product aan een correcte prijs en conform de internationale voorschriften voor eerlijke handel bij coöperatieven van fabrikanten of landbouwers in ontwikkelingslanden aangekocht werd.

Net als Carrefour heeft Delhaize twee programma’s gelanceerd:

  • Het actieplan The Lion’s FootPrint zet zich in op drie pijlers: minder plastic, minder CO2 en minder verspilling.
  • Het initiatief Zero Food Waste is bedoeld om de onverkochte producten aan sociale verenigingen te schenken. Deze producten krijgen dus een tweede bestemming én hulpbehoevende gezinnen genieten van gezonde en verse kwaliteitsproducten! Geweldig, toch?

Op de winkelparkings staan ook laadpalen voor elektrische wagens! Zo kunnen de klanten tijdens het winkelen hun auto opladen. Dat is twee vliegen in één klap!

Het duurzaamste industriepand van België is dat van ... Aldi!

Aldi heeft enkele acties opgezet om zijn doelstelling ‘40 % minder broeikasgasemissies tegen 2021’ te realiseren, met onder meer minder verpakkingen, recyclage en een duurzame logistiek! Bovendien stond de duurzame ontwikkeling centraal bij de bouw van hun nieuwe verdeelcentrum in Turnhout.

In dit project werden er maar liefst 90 duurzaamheidsparameters geïntegreerd, waaronder 4000 zonnepanelen op het dak (komt overeen met het jaarlijkse energieverbruik van ongeveer 300 gezinnen), koelruimte met milieu- en ozonvriendelijke koolstofgassen, kantoormeubilair met zo weinig mogelijk irriterende stoffen en een uitgestrekte, groene zone met inheemse planten en een bijenhotel.

In dit artikel kunnen we uiteraard niet alle acties van onze supermarkten opsommen, maar het geeft wel een mooi beeld van de initiatieven die wij interessant vinden.

Ken jij nog andere acties? Vertel het ons op onze sociale netwerken! Misschien schrijven we er de volgende keer een artikel over!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen