Voedingswinkels bedenken ingenieuze plannen om onverkochte producten aan de man te brengen

|In de kijker

We hadden het er al over in ons artikel over de wereldwijde voedselverspilling: de cijfers zijn ronduit schrikwekkend! De koolstofvoetafdruk van dit fenomeen wordt geschat op 3,3 miljard ton per jaar. Dat is bijna evenveel als de jaarlijkse CO2-uitstoot van China en goed voor zo’n 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Gelukkig worden er tegenwoordig talloze creatieve initiatieven opgestart om deze verspilling tegen te gaan en kansarmen tegelijkertijd een maaltijd te schenken.

21 miljoen maaltijden in 2018

Supermarkten werken nauw samen met talloze goede doelen die voedingsmiddelen uitdelen aan minderbedeelden. Zo doneert Delhaize zijn onverkochte producten via zijn in 2011 gelanceerde project Zero Food Waste aan 145 liefdadigheidsinstellingen (zoals OCMW's, de Belgische voedselbanken, de Sint-Vincentiusvereniging en Kansarmen Vlaanderen). Op die manier deelde het bedrijf in 2018 maar liefst 4,3 miljoen maaltijden uit.

Volgens gespecialiseerd tijdschrift Gondola schonken de voedingswinkels, waaronder Carrefour, Cora, Makro, Lidl en ALDI, in 2018 maar liefst 21 miljoen maaltijden weg.

Digitaal in opmars

Heel wat bedrijven richten zich ook op digitale platformen om hun goederen aan de man te brengen. Zo biedt de Franse app Too Good To Go, die we al eerder uitgebreid bespraken op onze blog, consumenten de kans om goedkoop pakketten te kopen die boordevol voedingsmiddelen zitten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna overschreden is. Het enige wat je moet doen, is de app installeren op je telefoon. Die zoekt vervolgens je locatie en toont je bij welke winkels in je buurt je een pakket van ongeveer  €4 (maar ter waarde van ongeveer € 12) kunt ophalen.

Wat er in je pakket zit, is elke dag opnieuw een verrassing: luxebroodjes van de bakker, sushi van een restaurant of ... een mandje groenten van Carrefour.

Een Belgische app: Happy Hours Market

In Brussel maken sommige winkels gebruik van een Belgische app: Happy Hours Market. Die werd ontwikkeld door Aurélien Marino en Ludovic Libert, die met hun foodtruck onverkochte producten ophalen. “Ondanks schenkingen aan goede doelen wordt er in België nog elk jaar 10.000 ton voeding weggegooid. Wij willen echt naar ‘zero waste’ gaan”, leggen de twee jonge ondernemers uit.

Happy Hours Market haalt de voedingsmiddelen rechtstreeks bij de winkels op, zij het op dit moment alleen in Brussel. De helft van de goederen bieden ze met 50% korting aan op hun website. Jij moet alleen nog kiezen welke producten je wilt. Dezelfde avond nog haal je je bestelling op bij het afhaalpunt. De andere helft gaat naar goede doelen. Op die manier gaven ze in 2019 maar liefst 25 ton goederen een nuttige bestemming.

Van afval tot confituur

Sommigen gaan trouwens nog een stapje verder met hun afval! Biowinkelketen Färm werkt bijvoorbeeld nauw samen met vzw Fruitopia, die met de fiets fruit en groenten ophaalt om er daarna confituur en chutney van te maken. Die confituren en chutneys komen vervolgens in de winkelrekken van Färm terecht.

Ook vzw Worms recupereert biologisch afval, onder meer van Färm Bascule, om het te composteren.

Klinkt goed, toch? Dankzij de vele initiatieven van vandaag en morgen zal de voedselverspilling van onze supermarkten geleidelijk aan verleden tijd worden. Zo gaat de Carrefour Groep de uitdaging aan om tegen 2025 wereldwijd 50% minder voedsel te verspillen in zijn winkels. Lidl heeft dat hetzelfde doel voor ogen, en ook andere supermarktketens blijven niet op hun lauweren rusten.

Meer dan alleen de houdbaarheidsdatum

Tussen de vele onverkochte voedingsmiddelen zitten ook producten waarvan de uiterste gebruiksdatum nog niet overschreden is, maar waarbij er simpelweg een foutje op het label staat of waarvan de verpakking beschadigd is.

Andere goederen worden dan weer gedoneerd omdat de verkoopperiode voorbij is, denk maar aan kerst- of paasproducten. Dat is vaak de schuld van de winkels.

Ze bestellen te veel en blijven vervolgens zitten met een onverkoopbare voorraad waarvan de houdbaarheidsdatum nog lang niet in zicht is, maar tegen het jaar daarna wel overschreden zou zijn.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen